E.L.S. B.N. Basisschool

P.C. Hooftlaan 12
2332 AX Leiden
www.eersteleidseschool.nl

De E.L.S. is een basisschool voor bijzonder neutraal onderwijs. De E.L.S. heeft een verenigingsstructuur waarin het bestuur wordt gevormd door ouders. Op de E.L.S streeft men naar vroegtijdige signalering van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Signalering vindt jaarlijks plaats met behulp van SiDi 3: ‘protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde kinderen in het primair onderwijs’.

Op de E.L.S. wordt tweemaal per schooljaar gewerkt met een kleuterplusgroep waarin projectjes worden gedaan met kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Vanaf groep 3 t/m groep 8 zijn er rekengroepjes voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Eenmaal per week hebben deze groepjes les van de taakleerkracht KOV (verantwoordelijk voor de zorg voor Kinderen met een Ontwikkelings Voorsprong), waarna ze met een eigen programma in de klas aan de slag kunnen. Het aanbod van verbreding en verdieping in alle groepen vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht.

Elk jaar doen de leerlingen met een hoge rekenscore mee aan de Kangoeroewedstrijd, een jaarlijkse reken- en wiskundewedstrijd door het hele land.

Een aantal leerlingen van de E.L.S. neemt deel aan het Leids Onderwijs Project (www.lop-kids.nl) , een project van de gemeente Leiden voor hoogbegaafde leerlingen. Er vindt regelmatig overleg plaats tussen het L.O.P. en de E.L.S. om deze leerlingen zo goed mogelijk gebruik te laten maken van dit extra onderwijsaanbod.