Stichting Jonge Uil Poort naar HB onderwijs

P.C. Basisschool De Zijlwijk

Schaduwpad 1
2317 VX Leiden

De Zijlwijk ziet het als een uitdaging voor de teamleden om ‘uit het kind te halen wat er in zit’. Hierbij hebben de leerkrachten een hoog verwachtingspatroon van de leerlingen. De intern begeleider van de school begeleidt leerlingen die extra zorg of aandacht nodig hebben. Hiertoe behoren ook de leerlingen die niet voldoende uitdaging ervaren in het aangeboden lesprogramma. Voor deze leerlingen is er verrijkingsstof. Het leerstofjaarklassensysteem kent drie niveaus: 1) kinderen die iets minder kunnen dan de gemiddeld begaafde kinderen (zorgleerlingen), 2) gemiddeld begaafde kinderen, 3) kinderen die meer kunnen dan de gemiddeld begaafde leerlingen. Daarnaast biedt de school de mogelijkheid te compacten voor leerlingen met een A-score op de CITO toetsen, in combinatie met een goede inzet. Bij rekenen is het compacten gekoppeld aan de methode “Pluspunt” die andere, meer uitdagende, opdrachten op het gebied van rekenen en wiskunde biedt.