Anne Frank, Openbare Basisschool

Zuster Meijboomstraat 2
2331 PD Leiden
www.annefrankleiden.nl

OBS Anne Frank is op 1 februari 2010 gestart met het geven van fulltime onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, in samenwerking met de Leonardo Stichting. Deze speciale vorm van onderwijs is gericht op kinderen die:

• beschikken over hoge intellectuele capaciteiten (IQ > 130)
  • creatief zijn in het bedenken van oplossingen
  • gemotiveerd zijn om te ontdekken en te leren

Sinds februari 2015 is de school, na het faillissement van de Leonardo Stichting, een nieuwe samenwerkingsrelatie aangegaan met Novilo, talentbegeleiding in de praktijk. Sinds schooljaar 2014-2015 beschikt de school over 3 HB-groepen (onder-, midden- en bovenbouw). Deze groepen maken deel uit van de reguliere basisschool Anne Frank. Schoolactiviteiten en vieringen vinden gezamenlijk plaats en ook de schooltijden en vakanties zijn gelijk aan die van de reguliere afdeling. De leerkrachten van de HB- afdeling ontvangen blijvend scholing op het gebied van hoogbegaafdheid. Voor meer (algemene) informatie over Novilo, talentbegeleiding in de praktijk, zie: http://www.novilo.nl.

Behalve integraal HB-onderwijs biedt de Anne Frank ook een plusklas. Deze is voor kinderen die niet in aanmerking komen voor het integrale HB-onderwijs, maar die wel behoefte hebben aan compacten, verrijken en verdiepen. De plusklas maakt gebruik van de expertise en het materiaal dat bij de NOVA-afdeling beschikbaar is.

9 februari 2015 stond dit artikel in het Leids Nieuwsblad.